Bezkonkurencyjny Baran wygrywa w Bochni i obejmuje prowadzenie w Mistrzostwach Śląska

  • Niemal pół minuty przewagi – bezapelacyjne zwycięstwo załogi Baran/Paciej w 5. Rajdzie Ziemi Bocheńskiej;
  • Podium 2. rundy RSMŚl uzupełniają Sordyl z Korzeniowskim oraz Smagała i Giergiel;
  • Piotr Baran i Michał Paciej zdobywają w Bochni komplet punktów i obejmują pozycję liderów klasyfikacji mistrzostw;
  • Zwycięzcy klasy gość 2WD – Bugajski i Drożdż szybsi także od wszystkich załóg w samochodach z napędem na 4 koła;
  • Do mety w Bochni dotarły 52 z 72 załóg, które zgłosiły się do zawodów;
  • W zmaganiach w Pucharze Cento Rally najlepsi okazali się Krzysztof Grzywacz i Kazimierz Gargas.
  • Matysiak z Baćkowską odnoszą drugie z rzędu zwycięstwo w klasyfikacji Pucharu Peugeota i Citroena.

Zwycięstwo na 3 z 6 rozegranych odcinków, 25 punktów na 25 możliwych do zdobycia i niemal 30 sekund przewagi na mecie – to bilans zwycięzców Rajdu Ziemi Bocheńskiej – Piotra Barana i Michała Pacieja. Załoga biało-niebiesko-czarnej Hondy Civic bezapelacyjnie zwyciężyła w drugiej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Do 18 punktów zdobytych w Rajdzie Zamkowym, Baran i Paciej dołożyli 25 wywalczonych dziś w Bochni i objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska ze sporą, bo 18-punktową przewagą. Dla Wicemistrza Śląska z sezonu 2014 jest to piąty w karierze triumf w rundzie RSMŚl i pierwsze zwycięstwo w tym cyklu od 1016 dni. Poprzednio Baran z Paciejem byli najszybsi w 1. Rajdzie Oświęcimskim rozegranym w sierpniu 2014 roku.

Załoga Baran/Paciej objęła prowadzenie w klasyfikacji generalnej 5. Rajdu Ziemi Bocheńskiej już na pierwszym odcinku specjalnym i nie oddała go aż do mety na bocheńskim Rynku. Do szóstego odcinka specjalnego ich najpoważniejszymi rywalami byli Krzysztof Rybka i Michał Miklaszewski w Citroenie Saxo. Niestety na przedostatnim oesie ówcześni wiceliderzy rywalizacji wypadli z drogi, pokiereszowali swój samochód i zanotowali minutę i 21 sekund straty, co wykluczyło ich z walki o zwycięstwo w drugiej rundzie RSMŚl. Zanim to nastąpiło Rybka z Miklaszewskim wygrali OS 5, zmniejszając jednocześnie stratę do liderów do zaledwie 3,7 sekundy. Świetna i wyjątkowo skuteczna jazda Barana, w połączeniu z przygodą Rybki, a także problemami technicznymi, które trapiły Tomka Zbroję, spowodowały, że Piotr Baran przystępował do rywalizacji na finałowym odcinku specjalnym z komfortową przewagą. Lider rajdu utrzymał nerwy na wodzy i pewnie pokonał trasę próby w centrum Bochni czym przypieczętował zwycięstwo w zawodach. Dotychczasowy lider mistrzostw – Tomasz Zbroja wypadł z trasy rajdu na 4 odcinku specjalnym po tym, jak w jego Renault Clio przestało działać wspomaganie kierownicy. Załodze udało się wrócić na drogę, ale o walce o zwycięstwo czy nawet podium nie było już mowy. Życiowy wynik w 5. Rajdzie Ziemi Bocheńskiej wywalczył Maciej Sordyl (Honda Civic). Pilotowany przez Krystiana Korzeniowskiego kierowca zajął drugie miejsce. Podium uzupełnili Jerzy Smagała i Konrad Giergiel, którzy na trzecie miejsce wskoczyli rzutem na taśmę – odrabiając stratę do duetu Osiak/Kordeusz na ostatnim odcinku rajdu. Ostatecznie na mecie te dwie załogi dzieliło zaledwie 0,7 sekundy.

W klasie PPC (Puchar Peugeota i Citroena) drugie z rzędu zwycięstwo odnieśli Maciej Matysiak i Karolina Baćkowska (Citroen Saxo). Triumfatorzy tej kategorii z Rajdu Zamkowego w pokonanym polu pozostawili Mateusza Karzyńskiego z Grzegorzem Mortekiem (Peugeot 106) oraz Łukasza Godulę i Daniela Nowaka (Peugeot 106).

Klasa PCR (Puchar Cento Rally) padła łupem załogi numer 50 – Krzysztof Grzywacz/Kazimierz Gargas (Fiat Cinquecento). Zaledwie 4,5 sekundy za tym duetem uplasowali się Kajetan Tatar i Filip Kacprzyk (Fiat Seicento). Trzecia lokata przypadła Kazimierzowi Karolczakowi, któremu notatki dyktował Krzysztof Marczewski (Fiat Seicento).

Emocji i zaciętej rywalizacji nie brakowało także w klasach gość, w których ścigają się kierowcy uprawnieni do startu w zawodach wyższej rangi niż rundy RSMŚl. W kategorii gość 2WD (samochody z napędem na jedną oś) kibice obserwowali pojedynek tylnego i przedniego napędu. Tego pierwszego bronili Sławomir Strychalski i Paweł Pochroń w Nissanie 350Z. Przednionapędowym Citroenem C2 R2 Max ścigali ich Marek Bugajski i Robert Drożdż. Po dwóch pierwszych oesach liderami byli Strychalski z Pochroniem, ale na kolejnych próbach Bugajski mocno podkręcił tempo i ostatecznie zwyciężył w klasie z przewagą ponad 30 sekund. Trzecie miejsce, za Strychalskim i Pochroniem, zajęli Łączka i Milej. Co ciekawe, Bugajski i Drożdż okazali się także najszybszą załogą całego rajdu. Ten duet pokonał wszystkie odcinki specjalne w czasie krótszym niż wszystkie pozostałe załogi, nawet te w znacznie mocniejszych samochodach z napędem na 4 koła.

Zwycięstwo w klasie gość 4WD zapisali na swoje konto Wiesław Ingram z Magdaleną Lukas-Jurkowską (Subaru Impreza STi). 15 sekund za tym duetem finiszowali Tomasz Kuciński i Tomasz Gołębiewski (Mitsubishi Lancer Evo X), a 19,8 sekundy do zwycięzców stracili Maciej Lubiak z Tomaszem Borko – trzeci w tej klasie.

W pozostałych klasach pierwsze miejsca zajęli: „Pan Jarek” i Szymon Gospodarczyk (Łada 2105 VTFS, klasa RO Open 2WD), Janusz Han/Dariusz Han (Subaru Impreza, klasa RO Open N) oraz Tomasz Wróblewski/Radosław Banach (Peugeot 208 R2, klasa RO R). 5. Rajd Ziemi Bocheńskiej ukończyły 52 z 72 zgłoszonych załóg.

Następną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska będzie legendarny Rajd Wisły. 63. edycja tych zawodów jest zaplanowana na 22-23 września.

5. Rajd Ziemi Bocheńskiej im. Janusza Kuliga jest współfinansowany z budżetu miasta Bochnia, budżetu powiatu bocheńskiego oraz z budżetu Województwa Śląskiego. Głównym sponsorem zawodów jest firma Karcher. Patronat medialny nad imprezą objęły m.in. RMF Maxxx, Bochnianin.pl, Rajdy24.pl, TVP Katowice, Dziennik Zachodni, NaszeMiasto.pl.